Zoekwoorden zoeken hoe doe je dat?
Zoekwoorden zoeken is best lastig. Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd heb je nodig voor jouw website. Wanneer je teksten gaat schrijven voor je website wil je natuurlijk dat deze goed gevonden wordt door je bezoeker. Ik ben veel aan het leren over zoekmachine optimalisatie, ook wel: Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Als je net begint zoals ik een paar maanden geleden, ben je uren bezig met lezen, leren en onderzoeken en je leert elke dag wat bij. Met mijn blog neem ik je mee in een belangrijk gedeelte om jouw website te optimaliseren voor SEO: Hoe ga je aan de slag met zoekwoorden zoeken.
Wat is de betekenis van zoekwoorden?
De betekenis is eigenlijk heel simpel. Het is alles wat iemand intypt in het zoekveld van Google. Woorden waarop bezoekers zoeken als ze op zoek zijn naar een product of dienst. Je bent op zoek naar een virtueel assistent en typt in het zoekveld: virtueel assistent. Virtueel assistent is dan het trefwoord. Het is natuurlijk de wens van iedereen dat jouw website dan verschijnt op de resultaten pagina. Wanneer jij SEO goed toepast op jouw teksten is de kans groot dat je hoog scoort in de resultaten.
Hoe kom je aan zoekwoorden?
Zoekwoorden, trefwoorden of keywords zijn de woorden waarop je wilt gevonden met jouw website. Maar hoe bedenk je nu de beste zoekwoorden? Er zijn meerdere manieren om aan zoekwoorden te komen.
Bedenk ze zelf
Jij kent jouw dienst of jouw product het beste. De meeste zoekwoorden weet je eigenlijk zelf al door jouw eigen kennis en ervaring. Maak een lijst en zet hierop zoveel mogelijk woorden die te binnen schieten en waarop jij gevonden wilt worden. Denk hierbij aan je bedrijf, klanten en misschien zelfs je concurrenten.
Maak je lijst langer
Wanneer jij een lijst hebt gemaakt, ga je kijken naar alle informatie die je hebt. Vraag in je omgeving waar zij op zoeken. Kruip in de huid van jouw doelgroep en bedenk waar zij op zoeken. Dit zijn de beste zoekwoorden, want dit zijn tenslotte jouw potentiële klanten.
Filter je lijst
Wanneer je met bovenstaande stappen klaar bent heb je als het goed is een flinke lijst met woorden verzameld. Nu ga je kijken hoeveel zoekopdrachten er worden gedaan met deze zoekwoorden en hoe groot de concurrentie is. Hoe groter de concurrentie hoe lastiger het zal zijn om deze te verslaan. Je hebt hier verschillende tools voor, ik maak op dit moment veel gebruik van Ubersuggest.
Ubersuggest
Ubersuggest is van Neil Patel. Het is een website die je (gedeeltelijk) gratis kunt gebruiken voor je zoekwoorden, suggesties en om de zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen. Met Ubersuggest kun je een zoekwoordenanalyse uitvoeren. In het midden van je scherm is je zoekveld. In dit zoekveld voer je een onderwerp of een woord in. Hierna krijg je van Ubersuggest een heel overzicht:
- Het gemiddelde zoekvolume
- Trefwoord ideeën
- SEO-moeilijkheid
- Kosten per klik
- Betaalde moeilijkheid
Je kan in plaats van een zoekwoord ook een URL invoeren. Je ziet dan andere informatie zoals:
- De hoeveelheid zoekwoorden waar de URL mee scoort in de zoekmachines
- De domeinscore van de website
- Een overzicht van pagina’s met de meeste organische bezoekers
- Etc
Deze tool is erg waardevol voor het opzetten van je SEO-strategie. Je weet welke woorden het goed doen en met welke woorden de concurrent hoog scoort. Hiermee kan je bepalen met welke trefwoorden jij wilt scoren en daarmee content gaat maken. Je hebt naast Ubersuggest nog veel meer tools die je kunt gebruiken. Tools als Yoast, Answer the public en Google Trends zijn ook erg interessant en leuk om te gebruiken.
Long tail en short tail
Je hebt verschillende soorten zoekwoorden: long tail en short tail. Het gaat hier heel simpel over lange en korte zoekwoorden. Het verschil zit in het aantal woorden.
Short tail
Dit zijn woorden die vaak voorkomen, hebben vaak veel zoekvolume, zijn algemeen en heel breed. Hierdoor is de concurrentie heel hoog. Denk maar eens aan: Virtueel assistent, vakantie, auto of huis kopen. Deze woorden zijn allemaal erg breed waardoor er veel concurrentie op zit. Het zal een lastige opgave worden om met deze algemene woorden bovenaan in Google te komen.
Long tail
Wanneer je teksten voor jouw website maakt denk dan eens aan long tail zoekwoorden. Je richt je met long tail zoekwoorden eigenlijk op je short tail zoekwoord, je maakt het alleen breder en langer. Bijvoorbeeld het zoekwoord virtueel assistent. Als je alleen dat intoetst in Google krijg je heel veel pagina’s waar je uit kan kiezen. Maak van jouw zoekwoord een long tail zoekwoord: virtueel assistent voor jouw content uit Dronten en je hebt al een stuk minder keus. Een stuk minder concurrentie en je wordt gevonden door mensen die op zoek zijn naar jouw product.
Nog meer voorbeelden
- Bank – Een rode bank met ijzeren poten
- Schoenen – Zwarte damesschoenen maat 41
- Ventilator – Witte staande ventilator met standen
- Blog – Blog over de juiste zoekwoorden vinden
Tijd om je zoekwoorden te verwerken
Je weet nu welke zoekwoorden je wilt gebruiken en met welke tools je ze kan analyseren. Nu wordt het tijd om ze te verwerken in jouw teksten. Je snapt dat je niet je hele website kan vol stampen met jouw gevonden woorden. Dat leest niet prettig en Google zou het kunnen zien als spam.
Een paar tips om jouw woorden te verwerken:
- Kies voor elke pagina 1 hoofd zoekwoord waarop je gevonden wilt worden en ongeveer 2 zoekwoorden die dit ondersteunen.
- Laat de gekozen zoekwoorden gelijk terugkomen in de eerste alinea
- Gebruik synoniemen
- Plaats het belangrijkste zoekwoord in de titel, de URL en maak gebruik van header tags (H1, H2 , H3 enz)
- Laat je zoekwoord terugkomen in de ALT tekst van een afbeelding
Veel succes en plezier met het vinden van de juiste woorden die bij jouw dienst of product passen. Je kunt nu aan de slag!
Weet je na het lezen van mijn blog nog niet goed hoe je moet beginnen of heb je hulp nodig? Laat mij je dan helpen!