Starten met Instagram
Iedereen weet het, online zichtbaar zijn is onmisbaar in deze tijd voor jou als ondernemer.
Of je nu een startende ondernemer bent of al een tijd onderweg, social media zijn niet meer weg te denken in deze tijd.
Hoe begin je nu met jouw Instagram account en wat ga je posten? Welke hashtags ga je gebruiken? Heb je er wel tijd voor om het allemaal bij te houden? Het zijn allemaal onderwerpen die je, nog voordat je begint, de handdoek alweer in de ring laat gooien.
Mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik herken dat! Ik ben nu een half jaar te vinden op Instagram en de mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn veel trainingen op Instagram. Zelf heb ik ook een paar gevolgd.
Inspiratie vind ik ook bij de mensen die ik volg. Dat is het leuke van Instagram, je leert er veel leuke mensen kennen en je krijgt heel veel bruikbare tips.
Deze blog schrijf ik omdat ik weet hoe lastig het is om te beginnen met online zichtbaar te zijn. Als je eenmaal bezig bent is het hartstikke leuk, het is zonde als je niet doorgaat.
Ook al zie je soms de bomen door het bos niet meer en wil je het liefst ermee stoppen.
Bedrijfsprofiel
In mijn vorige blog heb ik verteld over een bedrijfsprofiel.
Als het goed is heb je jouw bedrijfsprofiel gemaakt. Jouw bio is om door een ringetje te halen en je bent klaar om je eerste post met foto te plaatsen. Heb je deze nog niet aangemaakt, lees de blog “Bedrijfsprofiel op Instagram in 10 minuten!” dan nog even door en begin eerst daarmee. Kom daarna terug naar deze blog en lees hoe je van start gaat met Instagram.
Kies je doelgroep
Als je een eigen bedrijf hebt dan weet je waarschijnlijk wel wie jouw doelgroep is. Dit is belangrijk om voor ogen te hebben. Weet dus wie jouw ideale klant is. Je kan hierbij denken aan: De leeftijd van jouw klant, is jouw ideale klant een man of een vrouw? Vervolgens ga je verder nadenken over jouw ideale klant. Waar jou ligt jouw klant wakker van? Wat is hun probleem? Welke oplossing kan jij bieden voor hun probleem? Wat zijn hun dagelijkse bezigheden?
Als je jouw ideale klant voor ogen hebt kan je jouw content gaan bedenken. Jouw content is dan speciaal gericht op jouw ideale klant. Hiermee vergroot je het bereik bij de juiste volgers en niet alleen bij die lieve vriendin die al jouw berichten leuk vindt.
Huisstijl
Als je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht ga je voor jezelf bedenken hoe jij zichtbaar wilt zijn.
Welke kleuren wil je gebruiken? Wat ga je posten? Hoe wil je herkenbaar zijn voor jouw volgers.
Probeer met een paar kleuren die ook op jouw website terugkomen er één geheel van te maken. Houdt deze stijl ook aan. Je krijg hierdoor herkenbaarheid en het wordt hierdoor geen chaos.
Content
Natuurlijk kan je spontaan iets plaatsen op Instagram, daar is niks mis mee. Alleen dit kost heel veel tijd.
Het is handig om een strategie te hebben, dat maakt het een stuk makkelijker. Een groot deel van je berichten kan je vooraf bedenken, daarmee maak je het een stuk makkelijker voor jezelf. Als je de ene week heel enthousiast begint met posten, en de volgende week maar 1 bericht plaatst ben je niet goed zichtbaar voor jouw volgers. Met een goede strategie kom je minder snel zonder inspiratie te zitten en het zorgt ervoor dat je straks consistent post op Instagram.
Strategie
Je kunt een planning maken per week, 2 weken of per maand. Wat jij zelf het prettigst vindt. Met een strategie is jouw planning niet zo moeilijk meer. Je hebt heel veel mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld gaan posten met vaste categorieën.
- Een tip.
- Informatief
- Een kijkje achter de schermen.
- Een uitgelichte quote.
Je kan per categorie bedenken wat je wilt gaan schrijven en hiermee maak je vast jouw berichten. Als het dan tijd is om te gaan posten hoef je het alleen nog te knippen en te plakken, de foto die je erbij wilt kiezen en je hashtags erbij doen.
Hashtags
Bij je berichten mag je 30 hashtags plaatsen. Je kan hiervoor een app gebruiken zoals bijvoorbeeld Hashtag Manager of All-Hashtag maar je kan ook zelf op zoek gaan. Je hebt grote en kleine hashtags. Alleen grote hashtags toevoegen is vaak niet handig omdat dan je bericht zo in de lijst van hashtags verdwijnt. Het is dus belangrijk om kleine en grote hashtags te combineren. Je kan zelf ook zoeken op hashtags. Onder je zoekbalk komen dan gerelateerde hashtags te staan die je ook kan gebruiken. Zelf kan je ook hashtags volgen die jij interessant vindt en die bij jou dienst of product past.
Plaats je eerste foto
Het is zover! Jouw strategie is gemaakt. Je hebt jouw doelgroep in kaart en je hashtags zijn bedacht. Het is tijd om je eerste foto en bericht te posten. Om je eerste foto te posten druk je onderaan in het midden van je scherm op het plusje.
Je kiest hier de foto die je wilt gaan plaatsen. Druk op volgende, bij deze stap is het mogelijk om een filter toe te passen. Met deze filters kun je de foto een bepaald kleurpatroon meegeven. Ook kan je kiezen voor andere effecten, het aanpassen van de helderheid of de kleur. Je bent niet verplicht om een filter toe te passen dit kies je helemaal zelf. Bij de volgende stap typ je je jouw tekst. Als je de tekst al klaar hebt staan kan je dit gemakkelijk kopiëren en plakken. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is delen!
Canva
Je kan er voor kiezen om eerst je foto te bewerken in een fotoprogramma. Hier zijn hele handige apps voor. Een app die ik hiervoor gebruik is Canva.
In Canva kan je foto’s bewerken helemaal naar je eigen smaak en in je eigen huisstijl. Ze hebben speciale templates die je kan gebruiken die al op de gewenste maat zijn voor jouw bericht.
Stories
Op Instagram kun je naast foto’s en video’s ook stories posten. Stories zijn kleine filmpjes die na 24 uur weer verdwijnen.
Klik hiervoor op je eigen profielfoto of op de camera linksboven. Er opent nu een scherm waar je een foto kan maken of een eigen foto kan kiezen. Deze kan je vervolgens bewerken, je kan tekst erbij doen en leuke gifjes. Hier kan je ook 10# in verwerken.
In je stories kan je van alles delen wat wil. Je kan polls maken, andere ondernemers in het zonnetje zetten.
Interactie
Je hebt je eerste post geplaatst. Het is nu niet zo dat je klaar bent. Het is belangrijk om de interactie gaan te gaan met jouw volgers. Probeer dus voor of na het posten van jouw bericht ook te reageren op posts van anderen. Je kan een bericht liken maar er ook op reageren. Een reactie krijgen is altijd leuk!
Reageer ook altijd op berichten en dm’s die je krijgt. Met deze interacties krijg je hele leuke gesprekken en bouw je een relatie op met jouw volgers.
Woordenboek
Je gaat verschillende woorden tegenkomen waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt! Om mijn blog af te sluiten heb ik nog even de belangrijkste woorden voor je op een rij gezet!
- Comment: Een reactie die je achterlaat op iemand zijn post.
- CTA: Call To Action, iets wat jij graag wilt dat jouw volgers gaan doen. Bijvoorbeeld “Bel voor een afspraak”.
- DM: Direct Message, een privébericht dat je stuurt na, of ontvangt van een volger.
- Feed: Het overzicht van jouw posts.
- Hashtag: #hulpmiddel voor jouw vindbaarheid.
- Like: Een foto leuk vinden door dubbel te klikken op de foto zodat het hartje rood wordt.
- Tag: Iemand die je wilt een bericht wilt laten lezen of iemand waaraan je iets wilt richten. Je doet dan eerst @ en dan de gebruikersnaam van die persoon.
- Post: Een foto of video die je deelt.
Jij bent klaar om aan de slag te gaan met Instagram. Ik wens je heel veel plezier met het ontdekken van alle mogelijkheden.
Wil je graag een account maar heb je echt geen idee waar je moet beginnen? Of heb je er gewoon geen tijd voor? Neem dan contact met mij op! Dit kan via de mail of stuur me een DM!