De ideale klant -klantreis

De reis van jouw ideale klant

Klantreis

Voordat iemand bij jou een product koopt of een dienst afneemt legt hij of zij een klantreis af. Er zijn zoveel mensen, dat betekent net zoveel wensen. Om goede content te maken voor jouw website, blog of social mediakanalen is het belangrijk om te weten voor wie jij schrijft. Dit noemen ze ook wel jouw ideale klant. Het is belangrijk om deze helder te hebben om goede content te maken. Een persoonlijke benadering is tegenwoordig erg belangrijk. Met deze blog neem ik jou mee op de reis van jouw ideale klant.

 

Ideale klant avatar

 

Wat is een ideale klant eigenlijk?

Een ideale klant is een voorbeeld klant. Een klant waaraan jij jouw dienst of product wilt aanbieden. Het is de kunst om jouw ideale klant zo goed mogelijk in te beelden. Net of er echt iemand voor je zit. Sommige geven hun ideale klant zelfs een naam😊 Wanneer je meerdere diensten of producten aanbiedt is het verstandig om meerdere ideale klanten te schetsen, zodat je een goed beeld krijgt van de totale doelgroep.

Waarom jouw ideale klant belangrijk is

Om jouw klanten aan te trekken en tot aankoop te laten overgaan is het handig om te weten wat voor content je moet schrijven. Om de juiste teksten te schrijven is het belangrijk om te weten wat jouw doelgroep bezighoudt, hoe ze aangesproken willen worden en waarover ze nadenken in het dagelijks leven. Met een ideale klant voor ogen weet jij wat zij doen in hun zoektocht voordat ze tot een aankoop overgaan.

Hoe beschrijf je jouw ideale klant

De omschrijving van de ideale klant bestaat om te beginnen uit een paar basisgegevens. Dit zijn onder andere naam, geslacht, leeftijd en de werkzaamheden die zij doen. Dit is heel breed en op veel mensen van toepassing. Het is daarom aan te raden om deze verder te omschrijven door verschillende eigenschappen toe te voegen.

  • Algemeen: Wat zijn de hobby’s en interesses?
  • Overtuigingen: Wat vinden ze belangrijk in het leven? Met welke boodschappen en argumenten kun je hierop inspelen?
  • Behoefte: Wat is het probleem en wat heb jij om dat probleem op te lossen?
  • Koopgedrag: Wat koopt hij of zij normaal? Denk hij lang na of doet hij impulsaankopen?

Zo zijn er nog veel meer eigenschappen die je kan beschrijven. Het formuleren van je ideale klant is daarom ook een klus welke niet 1,2,3 gedaan is. In je hoofd weet je vaak de basis eigenschappen wel maar daar komt veel meer bij kijken. Je kunt onderzoek doen naar je doelgroep en de ideale klant die daarbij hoort door een poll te maken op social media of door rond te vragen in je omgeving.

Kruip in de huid van jouw ideale klant

Om je ideale klant te begrijpen moet je in zijn of haar huid kruipen. Hoe denken ze persoonlijk? Want een persoonlijke benadering is in deze tijd heel belangrijk. Dit is nog belangrijker dan jouw dienst of product gelijk aan te bieden.

Er zijn verschillende stappen die een klant aflegt voordat hij of zij besluit tot aankoop.

Stap 1: De klant heeft een probleem: Bij een probleem gaat de klant op onderzoek uit naar het probleem. Wie de problemen nog meer heeft gehad en hoe zij daarmee zijn omgegaan.

Stap 2: Op onderzoek gaan naar oplossingen voor het probleem: Hier gaat de klant op zoek naar mogelijkheden voor het probleem. Wat kunnen zij eraan doen en waar kunnen ze het kopen.

Stap 3: Het besluit om iets aan te kopen: Hier gaat de klant kijken wie er de beste oplossing heeft voor zijn probleem. Het is dus belangrijk om je teksten hierop aan te passen zodat de klant bij jou uitkomt.

Stap 4: Tevreden zijn met de aankoop: Wanneer de klant tevreden is over zijn aankoop zal hij of zij een goede review achterlaten en vaker een aankoop bij je doen. Deze stap wordt vaak vergeten maar is wel belangrijk want met deze stap komen je klanten terug.

Inzichtelijk maken van de ideale klant

Het is tijd om met een voorbeeld te laten zien hoe je aan de slag gaat. Als voorbeeld nemen we Elif. Zij heeft een Turkse webshop waar ze Turkse recepten deelt door middel van blogs. De ingrediënten die nodig zijn voor haar recepten verkoopt ze zelf. Elif begint met het beschrijven van haar doelgroep en haar ideale klanten. Ze creëert er 4 om te beginnen.

 

ideale klant

 

 

 

 

 

 

Ideale klant 1

Peter, 25 jaar

Peter is student en woont al een tijd op zichzelf. Peter krijgt het koken onder de knie en de diepvriesmaaltijden maken steeds vaker plaats door zelf gekookt eten. Peter krijgt plezier in het koken en na een vakantie in Turkije is hij verzot op de Turkse keuken. Het liefst wil hij zich verdiepen in nieuwe recepten maar door zijn studie en de bijbehorende feestjes heeft hij hier niet veel tijd voor. Peter zoekt op het internet naar lekkere recepten en bestelt online makkelijk producten en ingrediënten die hij nodig heeft. Peter kijkt naar YouTube om de recepten te maken en deelt zijn creaties op social media.

Ideale klant 2

Jantina, 44 jaar

Jantina woont samen met haar Turkse man en is dol op koken. Met een Turkse man is de Turkse keuken favoriet. Jantina kookt graag voor vrienden en familie en doet dan flink haar best met lekkere creaties. De basis van de Turkse keuken kent Jantina inmiddels wel en ze is klaar om zich verder te verdiepen. Ze heeft interesse in de verschillende kruiden en olijfolie. Deze wil ze het liefst zo vers mogelijk gebruiken. Het probleem is dat Jantina fulltime werkt en niet veel tijd heeft om zich hierin te verdiepen. Ze vindt het niet erg om te investeren in keukenmachines waarbij ze let op de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Bij haar aankoop houdt ze veel rekening met de mening van anderen. Ze leest veel reviews van andere mensen.

Ideale klant 3

Anita, 66 jaar

Anita is alweer een jaar met pensioen en in haar vrije tijd is koken haar grote hobby geworden. Turks eten vindt zij lekker en makkelijk en zij heeft zich hierin gespecialiseerd. Doordat Anita veel vrije tijd heeft gaat zij er altijd lekker voor zitten om uit te zoeken hoe zij het koken nog beter onder de knie krijgt. Gelukkig heeft Anita van haar kleinkinderen geleerd hoe zij een computer en het internet moet gebruiken. Zij zoekt het internet af naar producten.  Daarna gaat ze het liefst naar een winkel om zichzelf nog beter te laten voorlichten voordat ze tot aankoop overgaat.

Ideale klant 4

Gurhan, 42 jaar

Gurhan werkt veel en kookt al jaren Turkse gerechten. De basis hoeft niemand hem meer uit te leggen. Gurhan heeft de basis ingrediënten standaard in huis. De bijzondere ingrediënten, die niet in de supermarkt te koop zijn, besteld hij online. Omdat Gurhan precies weet wat hij nodig heeft zoekt hij naar de beste prijs en de snelste levering. Gurhan is ook geïnteresseerd in producten die het koken in de keuken nog makkelijker maken.

De reis gaat beginnen

Nu gaat de reis beginnen van deze 4 klanten. De reis is moeilijk te bepalen, maar in grote lijnen kan je aan de slag met de stappen die eerder hierboven beschreven zijn. Elif kan met haar verschillende klanten al verschillende problemen en oplossingen bedenken. Zo zal Gurhan die eigenlijk al snel weet wat hij nodig heeft stap 1 en 2 overslaan. Hij weet wat hij wil en onderzoekt alleen nog de prijs en de levertijd. Peter wil nog veel leren over de Turkse keuken en zal veel tijd doorbrengen bij stap 1 en 2. Hij doet onderzoek en leert graag alles over de Turkse keuken. Zo doorloopt elke klant een eigen reis voor hij of zij tot aankoop overgaat. Het is aan Elif hoe ze de juiste content gaat schrijven voor haar klanten.

Ik leg het uit met Peter als voorbeeld.

Peter wordt zich bewust van een probleem (stap 1).

Hij stelt zichzelf de volgende vragen:

  • Hoe kan ik mijn gerechten nog lekkerder maken?
  • De gerechten in dat Turkse tentje op de hoek smaakt heel anders dan als ik het maak, hoe kan dat?
  • Welk drankje is er lekker bij dat Turkse gerecht?

Vervolgens gaat Peter op zoek naar oplossingen (stap 2).

  • Hoe maak ik zelf dat gerecht nog lekkerder en wat heb ik daarvoor nodig?
  • Welke speciale ingrediënten worden er bij welk gerecht gebruikt
  • Bestaat er een kookboek voor deze gerechten?

Peter gaat over tot aankoop (stap 3)

  • Ik wil graag iets bestellen wat is de levertijd hiervan?
  • Kan ik producten thuis laten bezorgen of moet ik ze ergens afhalen?
  • Hoe bevalt de service bij andere mensen?

Peter is een tevreden klant (stap 4)

  • De ingrediënten bevallen goed en de gerechten smaken steeds beter. Welke verkopen jullie nog meer in de webshop?
  • Ik heb geen inspiratie voor een recept, even kijken wat Elif in haar blog van vandaag heeft geschreven.

Doordat Elif zich in haar ideale klant verplaatst bedenkt zij wat voor vragen haar klanten krijgen. Hiermee bedenkt zij content welke daarop aansluit. Belangrijk daarbij is wat zij allemaal wil aanbieden. Gaat zij ook video’s maken? Of maakt zij uitgebreide blogs inclusief boodschappenlijstje en stap voor stap het gerecht uitgelegd. Met of zonder foto’s? Op deze manier gaat zij haar teksten schrijven.

Met bovenstaande stappen kom je een heel eind om de reis van jouw ideale klant te bedenken. Dit kost tijd maar als het eenmaal klaar is zul je zien dat je genoeg ideeën krijgt om over te schrijven. Deze ideeën kan je vervolgens verwerken in teksten voor op je website, blog of social media kanalen.

Heb je vragen over jouw ideale klant? Stuur me een bericht en we gaan op onderzoek uit!